Mi történik, ha …? Pontosan ez az a kérdés, amire a szimuláció válaszolni próbál. Különösen kritikus, kiemelten fontos infrastruktúrák - mint az energia, információs technológiák, közlekedés és logisztika - esetében használnak szimulátorokat a kezelőszemélyzet oktatására, kiképzésére valamint rendszer analízisre. 

A szimulátorok különösen nélkülözhetetlenek olyan esetekben, amikor rendszer állapot analízist a valós rendszeren kellene végrehajtani, és ez vagy gazdaságilag kifizethetetlen vagy magas kockázati tényezőt jelent a rendszer számára. 

Megemlítendők még az olyan nem számszerűsíthető tényezők komplex probléma vizsgálata, mint pl. az ember-gép interfész, a szimulátorral támogatott verifikációs és validációs eljárások.

Origin of interlocking simulation

A biztosítóberendezés szimuláció gyökerei

A Tran-SYS sikerének gyökerei az 1980-as években a Budapesti Műszaki Egyetemen teljesített projektekre nyúlnak vissza, amelyek során a vasúti biztosítóberendezési szimuláció új metódusai lettek kifejlesztve. Azóta, a számítástechnikai teljesítmény növekedésének és a megjelenítési technológiák fejlődésének köszönhetően az újabb és újabb lehetőségek nyíltak meg. Például a szimuláció oktatási célra történő alkalmazása az egyik leghatékonyabb módszerévé vált a vasút üzemmel kapcsolatos ismeretek átadásának fejlesztésének és szinten tartásának. A technológiai fejlődésnek köszönhetően a szimuláció is hatalmasat fejlődött és a megbízhatóság kiváló szintjét érte el.

Benefit of training by simulators

Az oktatási célú szimulátorok előnyei

Tran-SYS a BEST üzemi és biztosítóberendezési szimulációt a vonat irányító és diszpécser központi környezetben történő felhasználás céljára fejlesztette. A BEST bevezetése szignifikánsan javítja a szolgálattevők, a forgalomirányítók és a diszpécserek kiképzésének hatékonyságát.

A legfontosabb előnyök a következők:

  • Az oktatás, kiképzés teljesen független a valódi rendszertől, a napi tevékenységtől
  • A hatékonyságnak köszönhetően a kiképzésre fordított idő csökkenthető
  • Az egyes gyakorlatok korlátlan számban megismételhetők, biztosított az oktatás maximális konfigurálhatósága és skálázhatósága
  • Csökken a valódi biztosítóberendezésnél töltendő kiképzés ideje, ezáltal kisebb a napi üzem zavartatása
  • A kezelőket kevesebb stressz éri a kiképzés során, mint a valódi biztosítóberendezésen történő kiképzés alatt
  • Kritikus és vészhelyzeti szituációk, szcenáriók szimulálhatók és oktathatók valóságos, elkülönített környezetben. Nagyon gyakran az ilyen szcenáriókat szinte lehetetlen létrehozni és megismételni valódi biztosítóberendezésen.
  • A kezelői készségek fejlesztése és az üzemviteli folyamatok folyamatos oktatása
  • A diszpécserek új és váratlan szituációkra adott válaszreakcióinak rögzítése és analízise
  • Adaptálható bármely kezelő egyéni készségszintjéhez
  • Az elkövetett hibák kezelő általi korrekcióinak bátorítása
  • A szcenáriók visszajátszhatók és a hibák a gyakorlatok elvégzése után analizálhatók
  • Az újonnan telepített biztosítóberendezések kezelőinek oktatása független a valós rendszer szállításától
  • Független a biztosítóberendezés gyártójától és típusától